Теорія «семи контактів»: людина, почувши інформацію сім разів, починає вірити в її правдивість

Під маскою пропаганди
Теорія «семи контактів»: людина, почувши інформацію сім разів, починає вірити в її правдивість
Поширити в соціальних мережах:

Навіть, якщо це відверта маячня…

Соціологи кажуть, що коли рівень довіри до офіційних ЗМІ знижується, то як джерела інформації на перший план виходять вони - чутки та плітки. Особливої уваги цьому джерелу пропаганди приділяли радянські спецслужби, які використовували різні канали, включаючи вокзали та базари, для поширення різноманітних чуток з політичною метою.

«У маркетингу існує теорія «семи контактів», згідно з якою людина, почувши інформацію сім разів, починає вірити в її правдивість. Це особливо ефективно працює з росіянами, де інформацію пропагандують через різні канали – від шкільних уроків до обговорень на роботі», - розповів аналітик Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки Сергій Жуков.

Ще у 1951 році психолог Соломон Аш провів експеримент, де показав, що люди здатні повторювати нісенітницю, якщо це роблять інші, навіть коли очевидно, що це неправда. Він відібрав кілька десятків студентів начебто для перевірки зору. Їм потрібно було на двох картках знайти однакові вертикальні лінії. Кожна група складалася з семи підставних акторів і одного об'єкта вивчення, який завжди відповідав останнім.

«Незважаючи на очевидність вибору, 80% піддослідних в ході експерименту повторювали повну нісенітницю за провокаторами. Було помітно, що вони стривожені, знервовані і дезорієнтовані»– каже психологиня та психотерапевтка Ольга Шершньова. 

Після цього Соломон Аш змінив правила експерименту – замість одного актора вів другого звичайного студента. Наявність хоча б одного союзника кардинально змінила статистику. Тепер вже 50% піддослідних трималися своєї точки зору.

«Експеримент Соломона Аш довів що люди бояться бути в меншості. В психології є таке поняття «синдром Робінзона Круза», коли людина залишається на самоті, вона починає відчувати надзвичайний внутрішній дискомфорт, який з часом посилюється. Пропагандисти користуються цим і намагаються запропонувати людям те, що їм потрібно, а саме – бути в гурті, в соціумі, в своїй зграї», – розповіла Ольга Шершньова. 

Саме на «ефекті натовпу» ґрунтується ще один метод пропаганди «фургон з оркестром». Як його використовує росія, дивись у проєкті «Під маскою пропаганди» просто зараз:

Читай також:

Поширити в соціальних мережах:

Останні новини

Проміняв пафосне Бордо на українське село: як спадковий аристократ обрав Одещину замість Франції
Проміняв пафосне Бордо на українське село: як спадковий аристократ обрав Одещину замість Франції

Війна не злякала його, і він продовжує створювати тут унікальне вино…

Від перших клубів до Ліги чемпіонів: як Україна увійшла до футбольної історії?
Дивовижна, дика та небезпечна: «Загублений світ» розкаже про неймовірну природу Канади
Стародавні «гобіти»: що дізнались вчені про життя мініатюрних людей через 20 років після їхнього відкриття?
Стародавні «гобіти»: що дізнались вчені про життя мініатюрних людей через 20 років після їхнього відкриття?

Нові аналізи показують, що деякі могли бути навіть меншими за 106 см…

Середньовічна загадка Черкас: коли насправді було засноване місто, і чому археологи заперечують офіційну дату?
Перший політ людини в небі: як двоє французів у 1783 році на повітряній кулі поклали початок ери авіації?
Читати більше