Відкриття давньоєгипетського наскельного живопису поблизу Асуана може перевернути наші уявлення про період безпосередньо перед першою династією фараонів.
Цей унікальний витвір мистецтва, якому може бути до 5100 років, дарує нам рідкісну можливість зазирнути в часи, оповиті серпанком таємниці.
Як пише видання Live Science, на гравюрі, виявленій на західному березі Нілу в листопаді 2022 року, зображений вишуканий човен, який тягнуть п'ять фігур. У задній частині човна стоїть людина з веслом, а поруч з нею знаходиться закрите приміщення, схоже на каюту, де сидить загадкова особа.

Автор дослідження, Доріан Ванхюлле, директор і куратор Музею Мальгре-Тут у Бельгії, припускає, що ця сидяча фігура може бути представником царської родини. Хоча деякі деталі не збереглися, видовжене підборіддя, типове для ранніх правителів (можливо, накладна борода, яку носили царі з часів Першої династії), та вертикальна лінія на голові, що може бути головним убором, підсилюють цю гіпотезу.
Ванхюлле датував наскельний малюнок, дослідивши його стиль. Серпоподібна форма човна та фігури, що його тягнуть, нагадують зображення човнів протодинастичного та раннього династичного періодів. Каюта схожа на зображення човнів пізнього додинастичного періоду, а «роги» на даху другої каюти були поширеною особливістю на початку першої династії.

Проте Ванхюлле не вважає, що зображена фігура — це Нармер, засновник першої єгипетської династії (близько 3085 року до нашої ери). На гравюрі відсутній серех – ієрогліфічний символ, який зображував фасад палацу з ім'ям царя та Гора. Ця відсутність свідчить про те, що гравюра була створена «на світанку Першої династії, можливо, незадовго до правління Нармера».
Алехандро Хіменес Серрано, єгиптолог з Університету Хаена, який не брав участі в дослідженні, підтверджує, що відсутність сереха є «важливою деталлю». Він зазначає, що це може свідчити про те, що сидяча фігура передує широкому використанню цього королівського символу в офіційному наскельному мистецтві.

Якість виконання цієї та інших гравюр дозволяє припустити, що регіональна влада могла наймати фахівців з наскельного живопису задовго до того, як були побудовані перші піраміди. Це відкриття є надзвичайно важливим, адже «існує обмежений корпус протодинастичного наскельного мистецтва», – зауважує Хіменес Серрано.
Однак інтерпретація наскельного мистецтва – справа непроста. Ванхюлле та Хіменес Серрано наголошують на певних обмеженнях у дослідженні. Наприклад, важко зрозуміти, чи вертикальна лінія над головою людини справді є головним убором, чи видовжене підборіддя – це штучна борода. Навіть стать сидячої фігури залишається невизначеною.

Попри ці виклики, знахідка під Асуаном відкриває нові горизонти для досліджень і надає цінні підказки про складний період формування єгипетської держави. Що ще приховають піски часу? Лише подальші розкопки та дослідження зможуть дати відповідь.
Читай також: