На воді — спокій і штиль...
Але варто зануритися глибше, і ти побачиш: океан давно перестав бути просто дорогою для торгівлі чи досліджень. Тут працюють спецоперації. Тут судна стають інструментами шпигунства. А деякі з них — навіть засобами диверсій.
Одне з таких — судно «Севморпут», яке нині підозрюють у причетності до диверсій на Балтиці. Це унікальний корабель. Перший у світі транспортний криголам з атомною енергоустановкою. І його побудували в Україні. Але як так сталося, що судно українського виробництва опинилося в руках ворога? Як і інші кораблі, які сьогодні використовуються для атак на наші міста?
Капітан Євген Лупаков прослужив на флоті 20 років. Він керував дивізією підводних бойових човнів. Цікаво, що спочатку він не мав наміру ставати військовим.
«Я закінчив Київську фізмат школу і мав цивільний фах — математик-програміст», — розповів Лупаков.
Але в 70-х роках, коли на радянських кораблях почали впроваджувати бойові інформаційні системи, флоту терміново знадобились програмісти. Так Євгена відправили на стажування на підводний човен. І вже після першого занурення він закохався у море.
«Маленький підводний човен виходить у море, а за ним йде ціла армада здоровенних надводних крокодилів. Він вийшов, нирнув, і вони нічого не можуть з ним зробити. Це ж повага до себе, так я ж такий крутий, я ж підводник», — з усмішкою згадує капітан.
Один із найбільш вражаючих випадків у його кар’єрі — екзамен на риболовецькому судні «Сейнер Тунцеловий».
«А я, військовий, що я там у рибаків можу приймати? “Підеш, узнаєш”, — сказали мені. Я прийшов. А на «Сейнері Тунцелові» стояв суперсучасний на той час гідроакустичний комплекс. Були чотири торпедні апарати і запасні торпеди. А зверху то він «Сейнер Тунцеловий», — додав Євген.
Радянська імперія мріяла підкорити увесь світ. І частина цієї стратегії — маскування. Сотні бойових кораблів перетворювалися на цивільні — «мирні» судна, які насправді займалися шпигунством та диверсіями. І ця ганебна практика не зникла. Колишній чекіст путін продовжив те, що почалося ще за СРСР.
У 2023 році суспільні мовники Данії, Норвегії, Швеції та Фінляндії провели спільне розслідування. Вони виявили близько півсотні російських кораблів-привидів у Балтійському та Північному морях. Ці судна порушували міжнародне морське право — вони вимикали свої навігаційні системи та рухалися підозрілими маршрутами.
За даними західних ЗМІ, всі ці судна пов’язані з таємним підрозділом — «Головне управління глибоководних досліджень». Операції цієї структури засекречені, і що насправді вони роблять — знають лише одиниці.
Кораблі, які зовні виглядають мирними, давно стали частиною прихованої стратегії впливу. І не дивно, що серед них — ті, які колись будували українці. Сьогодні ці судна можуть нести не гуманітарну допомогу, а загрозу. Питання тільки в одному — хто наступний стане мішенню?
Хіба можна довіряти судну з вимкненим навігаційним маяком? Як багато ще замаскованих кораблів дрейфує нашими водами, чекаючи команди? І чому саме океан обрали місцем, де йде боротьба без свідків? Про все це ти можеш дізнатися у випуску проєкту «Загублений світ» просто зараз.
Не пропусти! Щопонеділка нові випуски інформаційно-пізнавальної програми «Загублений світ», що занурюватимуть кожного у захопливі історії, неймовірні відкриття та таємниці, які формують наш світ. Дивись прем’єру о 17:15 на телеканалі 2+2!
Читай також: