Ізраїль Рухомовський був непересічною особистістю – талановитим майстром-самоуком.
Свій шлях у ювелірній справі він починав у майстернях на Київському Подолі, а згодом доля привела його до Одеси. Серед його неперевершених шедеврів варто згадати саркофаг з мініатюрним золотим скелетом, що мав 167 рухомих кісток! На скриньці розміром всього 10 см майстер зумів зобразити понад півсотні деталізованих людських фігур. Ця робота принесла Рухомовському золоту медаль на виставці художників у Парижі, а у 2013 році була продана на аукціоні Sotheby's у Нью-Йорку за приголомшливі 365 000 доларів.
«Енергетика – це головна ознака предмету мистецтва, тому що саме енергетикою відрізняються митець від ремісника», - каже телеведучий Олексій Суханов
Якось, наприкінці ХІХ століття, до Рухомовського звернулись торговців антикваріатом, брати Шепсель та Лейбл Гохмани. Вони замовили майстрові тіару скіфського царя. Шепсель навіть надав ювелірові майже півкілограмову золоту пластину, а також книги та іноземні каталоги, присвячені античному мистецтву. Робота над тіарою тривала шість місяців, і Рухомовський створив на ній цілий всесвіт: сцени з «Іліади» та «Одіссея», зображення тварин, рослин, давньогрецької Ольвії та побуту скіфів.
«Це не просто відтворити манеру та стиль. Якщо ми говоримо про ідеальну підробку якогось історичного твору, то слід також говорити про дослідження історичних моментів і досконалі знання технологій того часу. Тобто він фактично набув знання, якими сьогодні володіють лише реставратори», - зазначає мистецтвознавиця Олена Кашшай.
За свою титанічну працю Рухомовський отримав скромні 1800 рублів. Він і уявити не міг, що його витвір буде перепродано у 30 разів дорожче і стане однією з візитівок Лувру. Після того, як брати Гохман отримали замовлення, вони звернулись до всесвітньо відомого французького музею і пропонували придбати у них неймовірну знахідку – золоту тіару скіфського царя Сайтаферна, начебто знайдену поблизу Очакова. Рада експертів, після ретельного огляду, була вражена: вони підтвердили, що тіарі понад 2000 років, а її вишуканість та складність виконання роблять підробку просто неможливою. Продавці запросили за артефакт астрономічну суму – 200 000 франків. Щоб виплатити її, музейникам довелося брати позику в уряду Франції! Сім років ця золота тіара була одним з головних експонатів Лувру, приваблюючи тисячі відвідувачів.
Але одного дня тиша музею була порушена зухвалою заявою: одесит Ізраїль Рухомовський заявив, що французи наживаються на його творінні, не виплачуючи йому жодних дивідендів. Щоб довести своє авторство, ювелірові довелося приїхати до Парижа з кресленнями тіари та навіть відтворити один з її елементів.
Історія одесита, який пошив фахівців Лувру в дурні, стала справжньою інформаційною бомбою. Про неї писали всі газети, а в Європі навіть випустили серію листівок, присвячених цій гучній афері. Сам Лувр не мав відбою від охочих побачити геніальну підробку. Щоправда, тіару довелося перемістити з античної зали до зали декоративного мистецтва, визнавши її однією з найвидатніших робіт сучасності. Ізраїль Рухомовський став справжньою зіркою, переїхав із сім'єю до Парижа, працював у Луврі реставратором і до кінця життя створював прикраси для барона Едмона Ротшильда та інших заможних парижан.
Більше про те, як фальшиві шедеври потрапили в музеї, дивись у проєкті «Загублений світ» просто зараз:
Не пропусти! Щопонеділка нові випуски інформаційно-пізнавальної програми «Загублений світ», що занурюватимуть кожного у захопливі історії, неймовірні відкриття та таємниці, які формують наш світ. Дивись прем’єру о 17:15 на телеканалі 2+2!
Читай також: