Археологи дізналися, чим харчувались люди 8000 років тому

Поширити в соціальних мережах:

Вчені з’ясували, що їли наші пращури. Ви будете здивовані!

Міжнародна група дослідників з Інституту людського розвитку Товариства Макса Планка, Вільного університету Берліна та Йоркського університету змогла уточнити деталі дієти жителів поселення Чаталхеюк епохи керамічного неоліту та енеоліту в Центральній Анатолії. Про це повідомляє Naked Science.

Поселення існувало в період з 7400 року до н.е. по 5600 рік до н.е. Вчені поки точно не знають, з якої причини люди вибрали саме це місце для побудови поселення. Раніше археологи припускали, що почалося все з розведення сільськогосподарських угідь, проте, як показали пізніші знахідки, жителі Чаталхеюка вели швидше мисливсько-збиральної спосіб життя. Причина, по якій вони пізніше залишили поселення, теж незрозуміла.

В Україні стрімко дорожчають продукти харчування

Дослідники займаються розкопками на місці цієї доісторичної стоянки вже більше 25 років, тому вона вважається однією з найбільш вивчених. Будівлі й артефакти тут добре збереглися, і археологи змогли провести ретельну роботу над посудом древніх людей. Всі вироби датовані періодом від 5900 до 5800 року до н. е. На внутрішній поверхні цієї керамічного посуду були знайдені залишки білка від вмісту чаш. Їх вчені і проаналізували.

Фото: Nature Communications

Виявилося, в чашах жителі зберігали зерна, бобові, м'ясо і молочні продукти, аналіз дозволив навіть визначити, яке саме м'ясо і який вид рослинної їжі це був. В основному стародавні люди зберігали в посуді продукти, зроблені з молока кіз та овець, їх м'ясо, зрідка – м'ясо корів і оленів. Незважаючи на те, що кістки цих тварин вже були знайдені на розкопках раніше, аналіз жирів в посуді вперше допоміг визначити, які конкретно види розводило населення цієї місцевості. Крім продуктів тваринного походження, в чашах виявилися залишки зернових культур, а саме – ячменю і пшениці, а також бобових, найчастіше гороху.

В одній з посудин вчені виявили залишки білків, характерних для молочної сироватки. Це означає, що люди 8000 років тому вже знали технології перетворення молока на сир і сироватку