Експеримент «обидві білі», або ефект натовпу: чому росіяни змалечку готові стати сакральною жертвою путіна?

Під маскою пропаганди

Ще у 1971 році пояснила українська науковиця у своєму дослідженні…

Українська науковиця Валерія Мухіна провела цікавий психологічний експеримент «обидві білі» у 1971 році, який викликав глибоке відображення природи людської поведінки. Натхненна дослідженням Соломона Аша, вона вирішила перевірити, чи справді люди піддаються впливу групової думки. Але цього розу у досліджені приймали участь діти.

Замість використання карток, як робив Аш, Мухіна скористалася білою та чорною пірамідками. За домовленістю з дослідницею, троє підставних малюків стверджували, що обидві фігурки білого кольору. Цікаво те, що інші маленькі учасники, які не знали про домовленість, теж казали, що обидві фігурки білі, хоча насправді одна з них була чорного кольору. Це довело, що діти так само легко, як і дорослі, піддаються ефекту натовпу.

«Експеримент з пірамідками показує, що людині з малечку комфортно бути як колектив, як всі. Заради цього вона ладна брехати, підлаштовуватися, йти на угоду з власною совістю, робити все, аби не бути відкинутою. – каже психологиня та кандидатка історичних наук Олена Шершньова. – А потім ця модель поведінки переноситься в доросле життя, де доросла особистість втрачає своє я».

Росіян змалечку готують стати сакральною жертвою диктаторського режиму, багато розповідаючи про молоду гвардію, Зою Космодем'янську та інших міфічних піонерів-героїв.

Більше подробиць – у проєкті «Під маскою пропаганди» просто зараз:

Loading...

Читай також:

Коли ми дивимося на сучасні Збройні Сили України, ми бачимо потужну машину. Але був час, коли все трималося на куртках-камуфляжах, будівельних касках і неймовірній внутрішній силі. 
27122025
Новий рік 2026 за східним календарем — це рік Червоного Вогняного Коня. Для українців цей період залишається часом незламності, тому головними критеріями святкового меню стають швидкість, енергонезалежність та використання локальних продуктів.
Весільний торт Єлизавети ІІ та принца Філіппа став символом розкоші, традицій та майстерності кулінарів…
Сьогодні ми звикли до історій про айтівців, які здають квартиру в столиці та їдуть на Балі «шукати себе». Але наприкінці XIX століття такий вчинок вважався не просто дивним, а справжнім соціальним самогубством. 
26122025
Культова історія про Кевіна Маккаллістера отримала нове, максимально солодке втілення.