Сучасний світ уже неможливо уявити без зручного та екологічного електротранспорту.
І якщо запитати, хто першим запустив електричний трамвай, більшість назве Німеччину, згадавши компанію Siemens. Адже Берлін ще з кінця ХІХ століття здобув славу «трамвайної столиці світу», а в Києві новаторський для свого часу трамвай Володимирським узвозом з’явився лише 1892 року. На той момент берлінці вже 11 років каталися на «електричних конях». Але, як це часто буває в історії, слава дісталася не тому, хто її заслуговує. Справжній винахідник електричного трамвая — українець!
Геній, що випередив свій час, — Федір Піроцький
Він народився на Полтавщині. Ще під час навчання в артилерійській академії, проходячи практику на військових заводах Фінляндії, Федір був вражений: потужні промислові механізми приводилися в рух завдяки енергії водоспадів. Саме тоді у нього виникла ідея: чому б не використати електрику для руху міського транспорту, «зажививши» самі рейки?
«Це людина, що винайшла електротранспорт, по суті запропонувала альтернативну кінній тязі для громадського транспорту у великих містах. Без громадського транспорту обійтися вже було неможливо. Міста зростали, ставали більшими, розросталися передмістя», — наголосила професорка і докторка історичних наук Людмила Бабенко.
У 1877 році Піроцький власним коштом побудував експериментальну електричну колію довжиною 1 км і запустив по ній перший вагон на електротязі. Український винахідник представив світові чистий, швидкий та ефективний електротранспорт, що міг назавжди позбавити міста від кінного смороду та кіптяви. Результати свого успішного експерименту Федір Піроцький опублікував в інженерному журналі, сподіваючись знайти інвесторів. Проте зіткнувся з нерозумінням та глузуванням.
«В Петербурзі взагалі його винахід відкинули і навіть підсміювалися, мовляв, не може без зовнішньої кінної тяги рухатися будь-який транспорт», — розповідає Людмила Бабенко.
Причина була проста і цинічна: на той час російські олігархи вже вклали величезні гроші в трамваї на кінній тязі. Електричний трамвай був для них прямим конкурентом, якого просто не хотіли бачити на ринку.
І поки винахід Піроцького ігнорували вдома, ним зацікавилися за кордоном. Німецькі брати Фон Сіменс уважно вивчили розробку українця і вже через два роки, у 1879-му, запустили першу електричну міні-залізницю, а згодом — і перший у світі електричний трамвай загального користування. Його протяжність була лише 3,5 км, але це був справжній технологічний прорив!
Компанія братів Сіменсів, що першою запустила електричний трамвай, сьогодні є однією з найбільших корпорацій світу з понад 300 тисячами працівників. Їх озолотив винахід, створений насправді українцем. Проте, як часто буває з геніями, Федір Піроцький за свою розробку не отримав від них ані копійки.
«Усі розвинуті країни, які зараз розповідають про те, що красти не можна, крали на початкових етапах. Це робили Сполучені Штати Америки і Німеччина, Японія і Південна Корея, а також – Китай. Потім, коли вони ставали сильнішими, вони різко починали боротися за авторські права» — прокоментував політичний експерт та керуючий партнер Національної антикризової групи Тарас Загородній.
Федір Піроцький, людина, яка змінила обличчя міського транспорту в усьому світі, помер у злиднях. Геніального винахідника електротранспорту поховали в кредит, який знайомим довелося погашати, розпродаючи його старі речі.
Більше про українських геніїв, чиї відкриття привласнив світ, дивись в проєкті «Загублений світ» просто зараз:
Не пропусти! Щопонеділка нові випуски інформаційно-пізнавальної програми «Загублений світ», що занурюватимуть кожного у захопливі історії, неймовірні відкриття та таємниці, які формують наш світ. Дивись прем’єру о 17:15 на телеканалі 2+2!
Читай також:
- Вкрадене відкриття: історія українця, який винайшов рентген на 14 років раніше за Вільгельма Рентгена
- Українець, який зупинив чуму: чому світ знає Пастера та Коха, але стер з історії Володимира Хавкіна?
- Перший фільм показали не в Парижі, а в Одесі: як український геній винайшов кіно на два роки раніше за братів Люм'єрів?