Археологи з Музею археології Лондона, наче справжні майстри головоломок, крок за кроком відновили дивовижний витвір мистецтва.
Як пише видання livescience, вони зібрали воєдино тисячі фрагментів давньоримської фрески, яка колись прикрашала 20 стін вілли, збудованої між 43 і 150 роками нашої ери. Ці фрагменти знайшли ще у 2021 році у великій ямі в районі Саутерк під час реконструкції. На жаль, руйнування вілли, що сталося приблизно через 157 років після її будівництва, призвело до того, що розпис виявився в такому занедбаному стані.
За словами Ханя Лі, старшого спеціаліста з будівельних матеріалів у Музеї археології Лондона, це було схоже на «складання найскладнішого у світі пазла». І це не дивно, адже фрагменти були дуже крихкими, а шматки з різних стін перемішані між собою. Але після трьох місяців кропіткої роботи фреска знову постала у всій своїй красі. Вона вражає складними зображеннями птахів, фруктів, квітів та лір, а також містить стародавні графіті та навіть натяки на свого творця.
Мистецтво на фресці, за словами експертів, відображало багатство і смак мешканців вілли. Художники, схоже, черпали натхнення не лише в римських зразках, а й в естетиці сучасної Німеччини та Франції. Деякі частини фрески демонструють візерунок з прямокутних панелей – це було досить поширеним для того періоду, але рідкісний жовтий колір додає їй унікальності.

Серед витончених малюнків археологи також виявили грецький алфавіт, вигравіруваний на штукатурці. Подібні знахідки в Італії підказують, що це міг бути контрольний список або підрахунок. Якість письма свідчить, що автор графіті був досвідченим писарем.
Найбільш інтригуючим стало те, що на деяких фрагментах є латинське слово «fecit» – «створив це» – обрамлене декоративним різьбленням. Римляни так підписували твори мистецтва. На жаль, саме в тому місці, де мав би бути підпис художника, штукатурка пошкоджена, тож імена митців залишаються загадкою.
Хань Лі також виявив ледь помітні малярські лінії, які видно лише за певного освітлення. Це можуть бути ескізи квітки в колі, але, схоже, художники передумали і не стали її малювати.
Багато питань щодо фрески залишаються без відповіді, зокрема призначення будівлі римської епохи. Можливо, це була комерційна нерухомість, пов'язана зі зберіганням або розповсюдженням глечиків та посудин, що доставлялися до Лондона кораблями з усієї Римської імперії.
Читай також: