7 найважливіших відкриттів 2017 року

Поширити в соціальних мережах:

Рік, що минає відзначився найбільшими досягненнями з астрономії, фізики та генної інженерії.

1. Виявлено зоряну систему з трьома екзопланетами

У лютому NASA повідомило про виявлення зоряної системи, яка містить сім планет, схожих за розміром із Землею. Три з них ще й знаходяться в зоні життя. На планетах, імовірно, є рідка вода, а самі вони мають щільну атмосферу.

Холодний червоний карлик TRAPPIST-1 знаходиться в сузір'ї Водолія, на відстані 39,5 св. років від нас. Перші три планети системи були виявлені ще в 2016 році групою астрономів з Бельгії та США на чолі з Мікаелем Жійонне за допомогою роботизованого 0,6-метрового телескопа TRAPPIST (TRAnsiting Planets and Planetesimals Small Telescope). Щоправда, відкриття однієї з планет, TRAPPIST-1 d, пізніше не підтвердилося. «Перевідкриття» планети d (третьої від зірки в системі) і виявлення ще чотирьох планет сталося пізніше завдяки додатковим спостереженням з використанням декількох наземних телескопів і орбітального телескопа "Спітцер". Деякі дані про систему також були отримані телескопом "Кеплер".

Вчені відзначили, що це найважливіше відкриття за останні роки. Значимість його не стільки в самому факті виявлення екзопланет, скільки в близькості екзопланетних системи до нас.

2. Знайдено сліди найдавніших мікроорганізмів

Сліди найдавніших бактерій були виявлені міжнародною групою палеобіологів в скельних породах Нуввуагіттука (Канада, провінція Квебек). Вік порід становить до 4,3 млрд років (при цьому, як відомо, вік нашої планети становить близько 4,6 млрд років).

Знайдені вченими трубкоподібні структури мають вік не менше 3,77 млрд років. Вони свідчать про протікання тут в далекому минулому життєдіяльності залізобактерій. Ці бактерії здатні окисляти двовалентне залізо до тривалентного, а звільнену при цьому енергію використовують для засвоєння вуглецю з вуглекислого газу або карбонатів. Жили вони, на думку науковців, під водою в гідротермальних джерелах.

3. Отримано зображення чорної діри

У квітні вчені з проекту Event Horizon Telescope протягом п'яти днів займалися "фотографуванням" чорних дір. Мета експерименту – отримання першого в історії зображення чорної діри. Для отримання знімків астрономи створили "віртуальний" телескоп, об'єднавши кілька телескопів, розташованих в Мексиці, Аризоні, Чилі, Іспанії, Антарктиді та на Гаваях. Щоправда, перші знімки чорної діри будуть оброблені та з'являться не раніше 2018 року.

4. Китай запустив перший космічний рентгенівський телескоп

15 червня з космодрому Цзюцюань в пустелі Гобі було запущено перший китайський астрономічний супутник. Їм стала орбітальна китайська рентгенівська обсерваторія Hard X-ray Modulation Telescope (HXMT), призначена для спостереження за чорними дірами, пульсарами та гамма-сплесками.

Проект створення телескопа запропонував ще в 1993 році китайський академік Лі Тібей. Реалізовувати проект почали тільки з 2000 року. Обсерваторія розрахована на чотири роки служби, може працювати як в режимі спостереження, так і в режимі патрулювання. На борту орбітальної обсерваторії є три різні групи фотоелементів: для аналізу рентгенівського випромінювання високої, середньої і малої енергій.

5. Завершення місії "Кассіні"

15 вересня космічний апарат "Кассіні" завершив свою 20-річну місію. Автоматична міжпланетна станція, названа на честь італійського астронома Джованні Кассіні, була відправлена в космос в жовтні 1997 року. До завдань «Кассіні» входило дослідження системи планети Сатурн: самої планети, її супутників та кілець, а також доставка апарату "Гюйгенс" на Титан – найбільший супутник Сатурна. Станція прибула до планети тільки в червні 2004 року і стала її першим штучним супутником.

За 13 років "Кассіні" зробив близько 400 тисяч фотографій і переслав на Землю понад 600 Гб даних. За результатами його спостережень було написано понад 4000 наукових статей. Знімки апарату дозволили вченим відкрити нове кільце Сатурна – кільце Януса-Епіметея. Зонд вивчив малодосліджені супутники Сатурна, такі як Полідевк, Паллена, Анфа, Мефона, Егеон і Дафніс. Щоб уникнути зіткнення апарату із супутниками планети, на яких потенційно можливе життя, космічний апарат був направлений в атмосферу Сатурна, де згорів у хмарах газового гіганта. Останні хвилини життя зонда NASA транслювало в прямому ефірі.

6. Вчені створили генно-модифікованих свиней

Як відомо, свині набагато краще за інших тварин підходять для того, щоб стати донорами органів для людини. Їх геном досить схожий на людський, внутрішні органи схожі за розміром, а крім того, цих тварин легко розводити в великих кількостях. Але на шляху до можливого використання органів є ще багато перешкод.

Групі вчених з американської біотехнологічної компанії eGenesis вдалося зробити перший крок на шляху до заповітної мети. Вчені змогли за допомогою технології CRISPR-Cas9 успішно вилучити з ДНК піддослідних свиней 25 різних ендогенних ретровірусів. Як з'ясувалося, ці віруси мали здатність заражати людські клітини. За допомогою технології клонування відредагований генетичний матеріал було поміщено в яйцеклітини звичайної свині, з яких утворилися ембріони. В результаті вченим вдалося отримати 37 здорових поросят. "Це перші свині, які не мають свинячих ендогенних ретровірусів, і найбільш генетично модифіковані тварини, наявні на сьогоднішній день", – пояснили в eGenesis.

Але успішне видалення свинячих ретровірусів – це рішення тільки половини проблем, необхідних для ксенотрансплантації, тобто міжвидовий трансплантації органів. Навіть органи, пересаджені від людини людині, можуть викликати імунну реакцію, що призводить до відторгнення органу. Тепер вчені вирішують цю задачу і намагаються зрозуміти, які ще генетичні модифікації потрібно провести, щоб імунна система людини більш охоче приймала свинячі органи.

7. Рекордний успіх технології блокчейн

Рекордне зростання біткоїна в цьому році (майже в 16 разів!) – подія не тільки зі світу фінансів, а й зі світу технологій. За рік сумарна капіталізація всіх криптовалют зросла з 17 млрд доларів в січні 2017 року до майже 500 млрд доларів в середині грудня. Блокчейн – технологія, на якій заснований біткоїн та інші криптовалюти – може застосовуватися і для інших цілей: проведення виборів і голосувань, управління децентралізованими організаціями, збору коштів і так далі. Тобто всюди, де немає довіри між людьми і потрібно уникнути посередників. Експерти схиляються до того, що блокчейн – це майбутнє цифрової економіки.

Про це повідомляє Naked Science.

Поширити в соціальних мережах: