Електричні годинники та вентиляція «як у майбутньому» в епоху гасових ліхтарів: вражаючі інновації першого вокзалу України

Справжня історія

Головна залізнична брама Львова, Великий вокзал, на початку XX століття був справжнім технологічним дивом, що задавав тон усій Європі? 

Історія його появи схожа на голлівудський сюжет: аби звести шедевр, довелося повністю зруйнувати першу будівлю 1861 року, що дала старт залізничному сполученню в Україні. У 1904 році на її місці постала нова, значно більша споруда, що вражала не лише архітектурою в стилі модерну, але й інноваціями, які зробили її найпередовішою на континенті.

«Ззовні сьогоднішній Львівський вокзал більш-менш зберіг архітектуру тих часів, а ось інтер'єри всі вже советські, – розповів Роман Патик, директор музею історії Львівської залізниці. – Тоді – у 1904 році – це був найгарніший, найпередовіший в конструкціях вокзал всієї Європи того часу».

Головною «родзинкою» інтер'єрів була небувала технологічність. Усі сталеві конструкції куполів на вежах пофарбували... люмінесцентною фарбою!

«Вона вдень набирала світло, а вночі зеленкавим світлом все освітлювала всередині», — пояснює Патик.

Крім того, у 1904 році Львівський вокзал мав свою власну енергетичну установку, тобто свою електрику! Це дозволило впровадити ще одну дивовижну на той час технологію:

«На вокзалі було 70 електричних годинників, які працювали від єдиної матриці. Вони всі як один показували час. І це, нагадаю – весна 1904 року», — підкреслює директор музею.

Сучасні системи опалення та вентиляції були в пріоритеті для комфорту пасажирів. Про жодні пічки чи дим не могло бути й мови: на вокзалі працювало парове опалення. А про інновації у сфері енергозбереження свідчить цікава деталь, що збереглася досі.

«На виході із будівлі вокзалу ще збереглися реберцевидні вставки в дверях. Коли навесні 1904 року ви заходили в будівлю вокзалу, то через них вас обдувала завіса з теплого повітря. Це були тогочасні енергозберігаючі технології», — говорить Роман Патик.

Абсолютно всі приміщення Львівського вокзалу вентилювалися примусовою електричною вентиляцією. Вокзал був справжнім «легеневим» центром, де свіже повітря циркулювало завдяки електричній потузі. Навіть перон, що є візитівкою міста, вражав інженерними рішеннями. Його звели з бетону, а арочні конструкції тримаються на... валіках!

«Це компенсація коливань», — пояснює Роман Патик.

Ця система дозволяла конструкції витримувати вібрації від поїздів і була передовою для того часу. Але особливу увагу приділили безпеці. Перон був засклений, причому не простим склом, а броньованим, товщиною 6-7 мм. 

«Всередині впаяна шестигранна сіточка... щоб воно, якщо навіть розбилося і впало, то нікого не покалічило. До дрібниць було це все продумане», — підсумовує експерт.

Більше про реальну історію української залізниці, дивись в проєкті дослідника історії Акіма Галімова просто зараз:

Читай також:

Головна залізнична брама Львова, Великий вокзал, на початку XX століття був справжнім технологічним дивом, що задавав тон усій Європі? 
ВВС вирішила провести незвичний, але вельми актуальний експеримент: перевірити ChatGPT на почуття гумору. 
Кажуть, що природа ніколи не стоїть на місці…