Чи має ця версія підґрунтя, чи це лише майстерна історична маніпуляція? Розставити всі крапки над «і» спробував дослідник історії Акім Галімов.
Згідно з найвідомішим джерелом – «Повістю врем’яних літ» – у Києві княжили Аскольд і Дір від імені ватажка вікінгів Рюрика. 866 року вони організували похід на Константинополь, після чого їх підступно вбив Олег (також представник Рюрика), щоб передати владу малолітньому Ігорю. І все! Жодного слова про хрещення Аскольда в літописі немає.
«Це все, що ми про них знаємо, – коментує дослідник історії Акім Галімов. – Насправді історична наука знає про цих діячів лише один факт. Десь у другій половині 9 століття в Києві з’явились кургани, тобто язичницькі могили, зведені на честь чи то князів, чи то військових ватажків Аскольда і Діра».
Важливий факт: Кургани Аскольда і Діра стояли в абсолютно різних місцях (один біля Дніпра, інший неподалік сучасної Софії Київської), що свідчить: скоріш за все, вони вели свою діяльність і були поховані окремо й у різний час. Це вже ставить під сумнів версію літописця про їхнє спільне князювання та вбивство.
Літописець, працюючи над «Повістю», мав доступ до візантійських документів. У них дійсно згадується похід русів на Константинополь, але датується він 860 роком. У цих же візантійських джерелах є дуже туманні відомості про те, що «деякі руси охрестились». Але хто саме очолив цей похід і чи припливли ці руси з Києва – невідомо!
Схоже, що літописець просто «склеїв» факти: помилився в даті (вказавши 866 рік замість 860-го), приписав цей похід Аскольду і Діру, зробив їх компаньйонами і вигадав зв’язок із напівміфічним Рюриком.
«Навіть у цьому літературному сюжеті руський літописець не згадує про хрещення Аскольда», – підкреслює Акім Галімов.
То звідки ж взялася сенсаційна легенда про Аскольда-християнина, який нібито прийняв хрещення з ім’ям Микола і навіть заснував власну єпархію?
«Не повірите, але, як і більшість історичних маніпуляцій, ця легенда народилася в москві», - зазначає Акім Галімов.
У XVI столітті в Московії був написаний так званий Никонівський літопис. Це, по суті, компіляція відомих руських літописів, доповнена новими, неіснуючими, міфічними деталями. Саме в цьому «опусі» і з’являється історія про те, що Аскольд під час походу 860 року охрестився в Константинополі!
«В 16 столітті в Московії було написано так званий Никонівський літопис. Московити взяли відомі руські літописи та доповнили їх новими неіснуючими міфічними деталями, - розповів Акім Галімов. – Ця вигадана в москві легенда була настільки привабливою, що її підхопили деякі історики XIX та XX століть».
Вона знайшла відгук і в сучасній Україні. Зокрема, у 2013 році Православна церква Київського патріархату канонізувала Аскольда як мученика за віру. Чи має це значення сьогодні? Звісно!
«Вшанування Аскольда як мученика – це справа віри і традиції, і це не має ображати почуття віруючих. Але якщо ми говоримо про історію як науку, вердикт дослідників однозначний – жодних доказів християнізації Русі за часів Аскольда ми не маємо», – підсумовує Акім Галімов.
Більше цікавого про хрещення Русі дивись у проєкті дослідника історії просто зараз:
Читай також: