Чи був Аскольд першим християнським князем Києва? Дослідник розкрив правду про легенду, яку вигадали в москві

Справжня історія

Легенда про хрещення Князя Аскольда досі продовжує розбурхувати історичні суперечки. 

Чи має ця версія підґрунтя, чи це лише майстерна історична маніпуляція? Розставити всі крапки над «і» спробував дослідник історії Акім Галімов. 

Згідно з найвідомішим джерелом – «Повістю врем’яних літ» – у Києві княжили Аскольд і Дір від імені ватажка вікінгів Рюрика. 866 року вони організували похід на Константинополь, після чого їх підступно вбив Олег (також представник Рюрика), щоб передати владу малолітньому Ігорю. І все! Жодного слова про хрещення Аскольда в літописі немає.

«Це все, що ми про них знаємо, – коментує дослідник історії Акім Галімов. – Насправді історична наука знає про цих діячів лише один факт. Десь у другій половині 9 століття в Києві з’явились кургани, тобто язичницькі могили, зведені на честь чи то князів, чи то військових ватажків Аскольда і Діра».

Важливий факт: Кургани Аскольда і Діра стояли в абсолютно різних місцях (один біля Дніпра, інший неподалік сучасної Софії Київської), що свідчить: скоріш за все, вони вели свою діяльність і були поховані окремо й у різний час. Це вже ставить під сумнів версію літописця про їхнє спільне князювання та вбивство.

Літописець, працюючи над «Повістю», мав доступ до візантійських документів. У них дійсно згадується похід русів на Константинополь, але датується він 860 роком. У цих же візантійських джерелах є дуже туманні відомості про те, що «деякі руси охрестились». Але хто саме очолив цей похід і чи припливли ці руси з Києва – невідомо!

Схоже, що літописець просто «склеїв» факти: помилився в даті (вказавши 866 рік замість 860-го), приписав цей похід Аскольду і Діру, зробив їх компаньйонами і вигадав зв’язок із напівміфічним Рюриком.

«Навіть у цьому літературному сюжеті руський літописець не згадує про хрещення Аскольда», – підкреслює Акім Галімов. 

То звідки ж взялася сенсаційна легенда про Аскольда-християнина, який нібито прийняв хрещення з ім’ям Микола і навіть заснував власну єпархію?

«Не повірите, але, як і більшість історичних маніпуляцій, ця легенда народилася в москві», - зазначає Акім Галімов.

У XVI столітті в Московії був написаний так званий Никонівський літопис. Це, по суті, компіляція відомих руських літописів, доповнена новими, неіснуючими, міфічними деталями. Саме в цьому «опусі» і з’являється історія про те, що Аскольд під час походу 860 року охрестився в Константинополі!

«В 16 столітті в Московії було написано так званий Никонівський літопис. Московити взяли відомі руські літописи та доповнили їх новими неіснуючими міфічними деталями, - розповів Акім Галімов. – Ця вигадана в москві легенда була настільки привабливою, що її підхопили деякі історики XIX та XX століть». 

Вона знайшла відгук і в сучасній Україні. Зокрема, у 2013 році Православна церква Київського патріархату канонізувала Аскольда як мученика за віру. Чи має це значення сьогодні? Звісно! 

«Вшанування Аскольда як мученика – це справа віри і традиції, і це не має ображати почуття віруючих. Але якщо ми говоримо про історію як науку, вердикт дослідників однозначний – жодних доказів християнізації Русі за часів Аскольда ми не маємо», – підсумовує Акім Галімов.

Більше цікавого про хрещення Русі дивись у проєкті дослідника історії просто зараз:

Читай також:

Легенда про хрещення Князя Аскольда досі продовжує розбурхувати історичні суперечки. 
29092025
Сенсаційне відкриття у Західній Європі може повністю перевернути підручники з історії! 
Атлантида, реінкарнація, технології майбутнього і геніальні вчені! Що спільного між цими поняттями? Відповідь знає Валентин Траянський.
29092025
Довгі години в дорозі виснажують не лише психічно, а й фізично...
У 2021 рокці, коли світ завмер у страху перед пандемією коронавірусу, за лаштунками світової політики розгорталася справжня драма, що могла б розколоти НАТО.