Загадковий «єрусалимський синдром»: чому змінюється психічний стан туристів, а деяких з них забирають до психлікарні?

Це може трапитися навіть з тими, у кого раніше не було психічних захворювань…

Єрусалим, місто, яке є священним для ісламу, іудаїзму та християнства, часто стає місцем незвичайних психічних станів, відомих як «єрусалимський синдром». Цей стан може вражати туристів, навіть тих, у яких раніше не було психічних захворювань, пише видання Iflscience, посилаючись на огляд, опублікований у British Journal of Psychiatry.

Живий приклад тому 40-річний турист із США, який був заарештований після знищення двох статуй, у тому числі однієї богині Афіни. Після допиту ізраїльська поліція повідомила, що чоловік розбив статуї, оскільки вони були «ідолопоклонницькими та суперечили Торі». А адвокати туриста кажуть, що він відчував «єрусалимський синдром» під час інциденту.

Цей синдром не описаний в Діагностичному та статистичному посібнику з психічних розладів (DSM) як окремий стан, але численні випадки свідчать про його існування. Це психічний стан, який зазвичай виникає у людей з попередніми психічними розладами. Серед симптомів «єрусалимського синдрому» можна виділити ідентифікацію себе з релігійними фігурами та навіть спроби втручання у священні об'єкти або релігійні практики, як це було з одним американським туристом, який почав ідентифікувати себе з біблійним персонажем Самсоном.

«Врешті-решт його охопив примус приїхати до Ізраїлю, щоб пересунути одну з гігантських кам’яних блоків, що утворюють Західну (Стіну Плачу), яка, на його думку, була не в тому місці. Прибувши до Стіни плачу, він намагався зрушити один із каменів, — написала в огляді команда психіатрів. – Його дії викликали жахливий переполох, кульмінацією якого стало втручання поліції та його поміщення в лікарню Центру психічного здоров'я «Кфар Шаула».

Цей спеціалізований заклад у Ізраїлі займається дослідженням і лікуванням «єрусалимського синдрому». Протягом 1980-1993 років цей центр обслуговував більше тисячі туристів. Синдром охоплює різні симптоми і прояви. Деякі пацієнти розвивають одержимість релігійними ідеями та намагаються втілити їх у життя, часто виготовляючи одяг або розголошуючи проповіді. В інших випадках пацієнти можуть спробувати втручатися в святі об'єкти або практики.

Зауважимо, що «єрусалимський синдром» завжди має релігійний аспект, іноді пацієнти прибувають у складі релігійних груп, але найчастіше це трапляється з окремими особами чи родинами. В деяких найбільш дивних випадках пацієнти можуть прибувати до Єрусалиму, розвивати психотичний епізод, а потім спонтанно одужувати та повертатися до свого звичного життя.

Лікування «єрусалимського синдрому» часто включає в себе віддалення пацієнта від священного міста та повернення його до родини та звичного оточення. Проте, багато пацієнтів неохоче розповідають про свій досвід або соромляться цього після одужання.

«Єрусалимський синдром» залишається однією з незвичайних релігійних психозів, пов'язаних зі святим містом, і викликає цікаві дослідження у сфері психіатрії та релігії.

Читай також: