Як війна змінила життя українських дітей: статистика дослідницької компанії

Gradus Research оприлюднив дані дослідження про життя українських дітей під час війни…

Дослідницька компанія Gradus Research, методом самозаповнення анкети в мобільному додатку, провела чергове опитування. Нещодавно ми розповідали що думають українці про наслідки війни та яким бачать найкращий результат перемовин, а також ділилися результатами другої хвилі опитування: Запорукою нашої перемоги українці вважають міць ЗСУ, згуртованість, спротив і військову допомогу Заходу. А також показували скільки українців упевнені в нашій перемозі та яке майбутнє пророкують росії, і пропонували переглянути ІНФОГРАФІКА: Як підтримує Україну у війні з росією населення ЄС та США. Нині пропонуємо до вашої уваги результати наступної хвилі соціологічного опитування – як нинішня війна змінила життя українських дітей.

Як себе почувають українські діти, адже для багатьох компаній родини з дітьми та, власне, саме діти є цільовими аудиторіями продуктів і послуг.

Отже, про основні цифри опитування:

  • 38% родин з дітьми покинули свої місця проживання після початку війни, проте 6% вже повернулися (!)
  • батьки в 73% родин обговорили з дітьми те що відбувається із використання слова «війна»
  • 75% батьків говорить, що їхні діти демонструють ті чи інші симптоми травматизації, найчастіше – «емоційні гойдалки»

Найбільшою потребою для дітей на сьогодні батьки зазначають якісну освіту, адже 66% батьків говорять, що якість освіти з початком війни стала гіршою.

Як війна змінила життя українських дітей —опитування

75% батьків говорить, що їхні діти демонструють ті чи інші симптоми травматизації психіки. Найрозповсюдженіший симптом — так звані «емоційні гойдалки», коли настрій швидко і без зовнішніх причин коливається від дуже гарного до надзвичайного поганого і навпаки. Також кожна п’ята дитина має порушення сну, кожна десята — зменшення бажання спілкуватися, нічні кошмари та погіршення пам’яті.

Психологи рекомендують розмовляти з дітьми на тему війни, даючи назви явищам та обговорюючи причини тих чи інших дій. Дві третини батьків мали пряму розмову з дитиною про війну. Решта вважають своїх дітей або замалими для такої розмови (частіше це відноситься до дітей молодших 9 років) або вже дорослими, тобто такими, що все розуміють самі (це частіше стосується дітей старших 14 років).

«75% тих, хто спостерігає пост-травматичний синдром у дітей, — це дуже високий показник. Дітей, що реально пережили вплив бойових дій, значно менше. Проте діти є максимально чутливими до стану тих значущих дорослих, що оточують їх. Знервовані батьки чи бабусі з дідусями мають не менший вплив на погіршення психологічного стану дитини, аніж об’єктивні події у країні. Тож, як кажуть в літаках, спочатку треба надіти захисну маску на себе, а потім на дитину», — зазначає засновниця і СЕО Gradus Research Євгенія Близнюк

Чверть дітей потребувала медичної допомоги після початку агресії. З них 40% не змогли цю допомогу отримати — через відсутність потрібного лікаря чи лікарні поруч. Брак психологічної підтримки — серед топ потреб, які ідентифікують українські батьки. Але такого, щоб діти чогось конче потребували та жодним чином не могли отримати — у 79% респондентів цього не було.

Переважна більшість українців шкільного віку продовжують навчання в школі віддалено, проте на думку 66% опитаних батьків якість навчального процесу значно погіршилася. Налагодження навчального процесу — найбільша потреба українських дітей, на думку респондентів. За нею йде потреба в одязі/взутті та навчальному приладді.

Більше половини опитаних заявили, що на цей час не працюють, грошові надходження до сімейних бюджетів впали. Понад половина (55%) респондентів залишилися у місці постійного проживання. Проте цей показник значно коливається по регіонах: на Заході лишилося вдома 77% на Сході ж — лише 25% опитаних. За оцінками ЮНІСЕФ, в цілому половина з 7,5 млн українських дітей була змушена залишити звичне життя, а 2 млн виїхали за межі України, це наймасовіше переміщення неповнолітніх через військові дії з часів Другої світової.

*Опитування було проведено дослідницькою компанією Gradus Research методом самозаповнення анкети в мобільному додатку. Онлайн-панель Gradus відображає структуру населення міст з кількістю мешканців понад 50 тисяч у віці 18-60 років за статтю, віком, розміром населеного пункту та регіоном. Період проведення — 26 квітня - 27 квітня 2022 року. Опитано 784 респондентів, які мають дітей (до 18 років), загальна кількість дітей, яких охоплює опитування — 1179