Саме цього дня на територію сучасної України прибув перший пасажирський потяг, ознаменувавши не просто початок нової транспортної ери, а й символічно «зшивши» нашу землю з цивілізованою Європою.
Сьогодні, коли Укрзалізниця є головною артерією сполучення з Європою, важко переоцінити важливість того першого рейсу. Реальна історія української залізниці у сучасному розумінні починається саме на Заході країни.
4 листопада 1861 року перший поїзд маршруту Відень – Перемишль – Львів прибув до столиці Галичини. Ця подія, яку ми сьогодні відзначаємо як День українських залізниць, була не просто технічною новинкою.
«Це – початок ери залізничного транспорту на теренах сучасної України. До Львова прибув перший потяг. І це ознаменувало зв'язок України, а, зокрема Східної Галичини з цивілізованою Європою», – розповідає Роман Патик, директор Музею історії Львівської залізниці.
На той час українські землі були розділені: Галичина, Буковина та Закарпаття входили до складу Австрійської імперії, а Наддніпрянщина – до Російської. І саме імперський поділ визначив долю залізниці.
Ключовий і доленосний факт: першу залізницю на українських землях будували за європейським стандартом!
У той час, як європейські країни будували колії за світовим стандартом 1 метр 435 см (так звана «євроколія»), який ми бачимо у більшості країн Європи, США та Китаї, Російська імперія пішла своїм шляхом.
«Росіяни принципово прокладали колії 1 метр 52 см, а австрійці майже на 10 см вужче. Росіяни ж навмисно вигадали свою колію. Це мало історичний вплив і, якщо чесно, відділяло нас від Європи. Отже, першу залізницю на українських землях будували європейського, а не російського стандарту», – пояснив дослідник історії Акім Галімов.
Ця різниця в ширині колії – 1 метр 435 см проти 1 метр 52 см – стала не просто технічним нюансом, а стратегічною та історичною межею, яка фізично відмежовувала Україну від росії. Навіть тоді залізниця символізувала наш вибір – у бік європейської цивілізації.
Сьогодні, в умовах, коли небо над Україною закрите, Укрзалізниця взяла на себе історичну місію, ставши чи не найпопулярнішим транспортом дальнього сполучення. Її роль у сполученні з Європою та світом важко переоцінити.
Більше про реальну історію української залізниці, яка вас точно здивує, дивіться в проєкті дослідника історії Акіма Галімова просто зараз:
Читай також: