Від Парижа до Токіо політика Car-free змінює спосіб життя місцевих і перетворює історичні квартали на зони, де пішохід — головний учасник міського руху.
Загазованість повітря стала глобальною проблемою: транспорт виробляє чверть усіх викидів парникових газів, а приватні автомобілі виділяють близько 270 грамів CO2 на кілометр на людину. Шкідливі частки вихлопів призводять до астми, алергії, серцево-судинних захворювань і навіть раку легень. Щороку від забрудненого повітря помирає близько трьох мільйонів людей.
Європейські країни відповідають на цю загрозу: Європарламент зобов’язав скоротити автомобільні викиди на 37,5% до 2030 року. Міста активно впроваджують Car-free зони, де авто або обмежені, або заборонені зовсім.
- Париж ще у 2014 році заборонив рух машин із парними номерами на один день — забруднення повітря впало на 30%. З 2016 року в центр міста не можуть в’їжджати автомобілі старше 1997 року випуску.
- Венеція історично не могла дозволити автомобілям пересуватися вузькими каналами й вуличками, тож головним транспортом залишаються човни. Місто пішло далі: навіть велосипеди обмежені, щоб пішоходи могли безперешкодно пересуватися.
- Галльштат в Австрії перекрив центр для авто, облаштувавши паркінги на околицях.
- Лондон, Мадрид і Рим вводять плати, штрафи та спеціальні дозволи, щоб зменшити в’їзд неекологічних авто.
- Осло, Брюссель, Токіо та Афіни активно стимулюють використання електромобілів та обмежують дизельні авто. Ефект від цього помітний: зникнення смогу, зменшення шуму та поліпшення якості життя.
- До 2040 року повна заборона на продаж авто з двигунами внутрішнього згоряння очікується у Німеччині, Великобританії, Франції та Іспанії.
Що можуть зробити самі містяни: долати короткі відстані пішки або на велосипеді, віддавати перевагу громадському транспорту, а при купівлі авто обирати електро- або гібридний варіант.
Міста без машин показують, що звільнені від авто центри стають здоровішими, тихішими та зручнішими для життя. Люди дихають чистим повітрям, міста стають безпечнішими, а пішохід отримує простір для прогулянок, роботи та відпочинку. Кожен із нас може зробити свій внесок: навіть невеликі зміни в щоденних пересуваннях допомагають зменшити викиди та зробити міське життя комфортнішим для всіх.
Читай також: